KELLYS E-Carson 50 28" - model 2020 (pánské) |
---|
Vítěz testu |
|
|
Elektrokolo, které je vhodný jako na cestu po městě, tak i na delší výlety. |
49 990 Kč |
Ukázat nabídku inSPORTline.cz |
Jak vybrat? Nuž s tím vám může pomoci i naše porovnání cen a srovnávací test. V něm najdete modely, které jsme vybírali na základě několika faktorů. Mezi nejdůležitější patří výkon a výdrž elektrokola, typ konstrukce a výbava. Je nám jasné, že požadavky na něj jsou velmi individuální a také z toho titulu jsme se pokusili vybrat elektrokola, ze kterých si dokáže vybrat každý. Takto můžete v testu najít elektrokolo, které nás nejvíce přesvědčilo („Vítěz testu”), ale i špičkový model „Pro náročné”, či „Zlatou střední cestu”. A nechybí ani „Lidová volba” – přičemž takto označený model nabízí podle nás v této kategorii nejlepší parametry… pro rok 2024 jsme vybrali a porovnali 6 elektrokol značek 3x Crussis, 2x Kellys, 1x Leader Fox, přičemž v něm nejvíce zabodovali Kellys a Crussis.
Při hodnocení elektrokol jsme brali v úvahu tyto metriky:
Nejlepší Elektrokola na základe porovnávacího testu 2024
1. místo | 2. místo | 3. místo | 4. místo | 5. místo | 6. místo |
---|---|---|---|---|---|
Vítěz testu | Pro náročné | Lidová volba | |||
KELLYS E-Carson 50 28" - model 2020 (pánské) | Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | Crussis e-Atland 11.7 2022 | Crussis e-Guera 7.4 2019 | Crussis e-Largo 5.7 2022 | Leader Fox Arimo 2021 |
49 990 Kč | 99 990 Kč 92 990 Kč | 56 990 Kč | 39 990 Kč | 26 990 Kč | 36 300 Kč |
Ukázat nabídku inSPORTline.cz | Zlevněná cena inSPORTline.cz | Ukázat nabídku Heureka.cz | Ukázat nabídku Heureka.cz | Ukázat nabídku Heureka.cz | Ukázat nabídku Heureka.cz |
Srovnání - Důležité parametry elektrokol
KELLYS E-Carson 50 28" - model 2020 (pánské) | Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | Crussis e-Atland 11.7 2022 | Crussis e-Guera 7.4 2019 | Crussis e-Largo 5.7 2022 | Leader Fox Arimo 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cena | 49 990 Kč | 92 990 Kč | 56 990 Kč | 39 990 Kč | 26 990 Kč | 36 300 Kč |
Značka | Kellys | Kellys | Crussis | Crussis | Crussis | Leader Fox |
Typ kola | Trekking/cross | Horské | Horské | Horské | Horské | Horské |
Určení | Pánské | Unisex | Unisex | Pánské | Pánské | Unisex |
Minimální výška jezdce (cm) | 162 | 163 | 175 | 150 | 165 | 165 |
Maximální výška jezdce (cm) | 195 | 200 | 190 | 187 | 190 | 205 |
Nosnost (kg) | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Průměr kol | 28" | 29", 27,5" | 27,5" | 27,5" | 29" | 29", 27,5", 26" |
Velikost rámu | 19", 21" | 15,5", 16,5" | 20" | 17", 19" | 18", 20" | 14", 16", 17,5", 19,5", 21,5" |
Materiál rámu | Dural | Dural | Dural | Dural | Dural | Dural |
Průměrný dojezd (km) | 80 | - | 120 | - | 100 | 70 |
Maximální dojezd (km) | 160 | 150 | 150 | 130 | 115 | 110 |
Odpružená vidlice | Ano | Ano | Ano | Neuvedeno | Ano | Ano |
Brzdy | Kotoučové hydraulické | Kotoučové hydraulické | Kotoučové hydraulické | Kotoučové hydraulické | Kotoučové hydraulické | Kotoučové hydraulické |
Průměr předního kotouče (mm) | 160 | 203 | 180 | 180 | 180 | 160 |
Průměr zadního kotouče (mm) | 160 | 203 | 200 | 160 | 160 | 160 |
Umístění baterie | Rámová trubka | Rámová trubka | Rámová trubka | Rámová trubka | Rámová trubka | Rámová trubka |
Kapacita baterie (Wh) | 504 | 630 | 625 | 522 | 468 | 540 |
Umístění motoru | Středový | Středový | Středový | Středový | Středový | Zadní |
Kroutící moment (Nm) | 40 | 60 | 85 | 80 | 80 | 80 |
Maximální výkon (W) | 250 | 250 | 250 | 250 | 500 | 350 |
Srovnání - Výbava a příslušenství elektrokol
KELLYS E-Carson 50 28" - model 2020 (pánské) | Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | Crussis e-Atland 11.7 2022 | Crussis e-Guera 7.4 2019 | Crussis e-Largo 5.7 2022 | Leader Fox Arimo 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cena | 49 990 Kč | 92 990 Kč | 56 990 Kč | 39 990 Kč | 26 990 Kč | 36 300 Kč |
Značka | Kellys | Kellys | Crussis | Crussis | Crussis | Leader Fox |
Zvýšení výkonu | Ne | Ne | Ne | Ano | Ano | Ano |
Počet převodů | 1 x 9 | 1 x 10 | 1 x 12 | 1 x 9 | 1 x 8 | 1 x 8 |
USB port | Ne | Ne | Ne | Ano | Ne | Ano |
Režimy asistence | - | - | - | 5 | 5 | 4 |
Blatníky | Ano | Ne | Ne | Ne | Ne | Ne |
Nosič | Ano | Ne | Ne | Ne | Ne | Ne |
Světlá | Ano | Ne | Ne | Ne | Ne | Ne |
Stojan | Ano | Ne | Ne | Ne | Ne | Ne |
WALK režim | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano |
Hmotnost (kg) (kg) | 21,8 | 21,8 | - | 21,0 | - | 24,2 |
Srovnání - Konkrétní typ výbavy elektrokol
KELLYS E-Carson 50 28" - model 2020 (pánské) | Kellys Theos i50 27,5" - model 2020 (unisex) | Crussis e-Atland 11.7 2022 | Crussis e-Guera 7.4 2019 | Crussis e-Largo 5.7 2022 | Leader Fox Arimo 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Cena | 49 990 Kč | 92 990 Kč | 56 990 Kč | 39 990 Kč | 26 990 Kč | 36 300 Kč |
Značka | Kellys | Kellys | Crussis | Crussis | Crussis | Leader Fox |
Baterie (název, typ) | Shimano BT-E8010 | KELLYS Re-Charge Li-ion internal | BOSCH Powertube 625 36V/16,7 Ah, vyberateľná | Panasonic Li-ion 36 V | Li-Ion 468 Wh / 13 Ah / 36V | Li-ion LG 36V |
Vidlice (název, typ) | SR Suntour NEX-E25 | ROCK SHOX Sektor RL Boost, DebonAir, Motion Control | ROCKSHOX FS Recon Silver RL R Solo Air 27,5" | ZOOM RL/O | SUNTOUR XCT30 HLO DS 29" | ZOOM HYDRAULIC LOCK-OUT, TRAVEL |
Motor (název, typ) | Shimano Steps E5000 | Shimano Steps E8000 | BOSCH Performance CX 4. gen, stredový | Bafang MAX drive | BAFANG MAX drive | Bafang |
Přehazovačka (název, typ) | SHIMANO Alivio M4000 | SHIMANO Deore M6000 | SRAM GX Eagle | SHIMANO Deore RD-M592 | Shimano Acera RD-M360-L, Sram X4 | SUNRACE |
Řazení (název, typ) | KALLOY RiseBar | KLS Alm/En 70 RiseBar | SRAM NX Eagle 12-Speed X-Actuation Trigger, páčkové | SHIMANO Alivio SL-M4000 | Shimanio SLM310, SRAM X4, páčkové | SUNRACE M503 |
Řetěz (název, typ) | KMC X9 | KMC e10T | SRAM Eagle SX 12s | KMC X9e | KMC X8 | KMC Z8 |
Převodník a kliky (název, typ) | Shimano FC-E5000 | SHIMANO FC-E8000 | SRAM X-SYNC 2 38Z | BAFANG 38 | Bafang 38T | ALLOY 38T |
Přední brzda (název, typ) | Shimano BR-MT200 Hydraulic Disc | SHIMANO BR-MT400 | SRAM GUIDE T | TEKTRO HD-M285, rotor | Shimano BR-MT200 Hydraulic Disc, SRAM Level | HYDRAULICKÉ ZOOM 875 |
Zadní brzda (název, typ) | Shimano BR-MT200 Hydraulic Disc | SHIMANO BR-MT400 | SRAM GUIDE T | TEKTRO HD-M285, rotor | Shimano BR-MT200 Hydraulic Disc, SRAM Level | HYDRAULICKÉ ZOOM 875 |
Recenze 6 nejlepších elektrokol pro rok 2024
Vítěz testu
1. KELLYS E-Carson 50 28″ – model 2020 (pánské)
Co se týče výkonu, tak na městské přesuny je 250 W akorát, více ani nevyužijete, na delší cesty mimo by se hodil i vyšší (kolem 350 W). Jinak mu není co vytknout, výbava klasická – nechybí blatníky, světla, nosič, i stojan… Disponuje také devíti převody, což je mezi městskými koly docela dost, asistenční režimy má však jen tři namísto obvyklých pěti. Samozřejmě, že takové parametry o něco zvednou cenu elektrokola, ale stále je poměr cena / provedení a kvalita na vysoké úrovni.
Výhody
- rámová baterie
- motor uprostřed
- hydraulické brzdy
- odpružená vidlice
- vynikající jízdní vlastnosti
Nevýhody
- vyšší cena
- výkon nelze zvýšit
- absentuje USB konektor
Verdikt: Elektrokolo, které je vhodný jako na cestu po městě, tak i na delší výlety.
Naše hodnocení:
Ukázat nabídku
inSPORTline.cz
Detail
Pro náročné
2. Kellys Theos i50 27,5″ – model 2020 (unisex) -7 000 Kč ve slevě
Odpružené vidlice mají zdvih 150 mm a 27,5” kola představují ideální kompromis mezi ovladatelností a rychlostí kola. Vysoce účinné hydraulické brzdy zajistí maximální bezpečnost jezdce, 10 převodů a maximální dojezd 150 km, dělají z tohoto elektrokola ideál pro sportovní nadšence.
Výhody
- celoodpružené kolo
- vysoká kapacita baterie
- hydraulické brzdy
- 10 převodů
- kvalitní komponenty
- dlouhý dojezd
Nevýhody
- vyšší cena
Verdikt: Horská cyklistika s tímto modelem bude opravdu velká zábava.
Naše hodnocení:
Cena: 92 990 Kč
Zlevněná cena
inSPORTline.cz
Detail
3. Crussis e-Atland 11.7 2022
Li-Ion baterie Bosch dosahuje solidních 16,7 Ah, respektive 601 Wh, takže maximální dojezd kola je pak 150 km (při optimálních podmínkách). Pro srovnání, další model této značky v našem testu Crussis OLI Atland 8.6-M má dojezd ještě větší (170 km/h), ale s baterií 17,5 Ah. Baterie je samozřejmě integrována do rámu, takže o optimální vyváženost kola se nemusíte při jízdě obávat. Nabití na 100% pak trvá přibližně 4 hodiny.
27,5″ kola mají kvalitní pláště značky Maxxis Ardent, ideální do každého terénu. Bezpečnou jízdu mají zase na starosti hydraulické brzdy SRAM Guide T, podobně jako vzduchem tlumená uzamykatelná vidlice ROCKSHOX FS Recon Silver RL R Solo Air se zdvihem 120 rychlostní řazení je v této kategorii víceméně již samozřejmost.
Výhody
- komponenty Bosch
- odolné komponenty a celkové provedení
- Max. dojezd 150 km
- výkonný motor
- pohon i baterie ve středu kola
- rozšířená záruka 10 let
Nevýhody
- vyšší cena
Verdikt: Špičkové horské elektrokolo vhodné i do náročného terénu – kvalitní konstrukce, silný elektromotor, spolehlivé brzdy.
Naše hodnocení:
Ukázat nabídku
Heureka.cz
Detail
4. Crussis e-Guera 7.4 2019
Výhody
- povedený design
- kvalitní provedení
- skvělý výkon
Nevýhody
- motorek je hlučnější
Verdikt: Výkonný kolo, které si vás získá i svým designem.
Naše hodnocení:
Ukázat nabídku
Heureka.cz
Detail
5. Crussis e-Largo 5.7 2022
Baterie má 13,5 Ah přičemž nabití na její plnou kapacitu trvá 6,5 hodiny. Jinak, tradičně je vybavena i BMS deskou (Battery Management System), která ji chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. K dispozici máte také jednoduchý integrovaný černobílý LCD displej, kde pak mimo jiné (zobrazování klasických údajů jako je stav baterie, stupeň asistence, aktuální rychlost či ujetou vzdálenost..) umíte zvolit jeden z pěti stupňů asistence, včetně asistence při chůzi. Velká kola 29″ jsou opatřena kvalitními, a rychlými, plášti Maxxis Ardent, které jsou známé svou dobrou přilnavostí za jízdy. Bezpečnost mají na starosti kotoučové hydraulické brzdy (Shimano BR-MT200).
Co se týče komfortu při ježdění, tak odpružená vidlice má zdvih 100 mm a docela snadno se přizpůsobuje hmotnosti jezdce. A sedátko Selle ROYAL je také mezi uživateli poměrně oblíbené. Konstrukce je solidně robustní – z hliníku, přičemž maximální nosnost tohoto e-biku je víceméně standardních 120 kg.
Výhody
- velká kola s ráfkem 29″
- atraktivní design
- robustní odolný rám
- přehledný displej s podsvícením
Nevýhody
- jen 9 převodů
- kratší dojezd
- bez výbavy (bez blatníků, stojanu, světel, nosiče)
Verdikt: Horské elektrokolo známé tuzemské značky v základní výbavě a průměrnými parametry za zajímavou cenu vhodné spíše pro rekreační jezdce.
Naše hodnocení:
Ukázat nabídku
Heureka.cz
Detail
Lidová volba
6. Leader Fox Arimo 2021
Motor značky Bafang s nominálním výkonem 250 W je umístěn v zadní části kola, jeho chod je plynulý a tichý. Mezi pozitiva lze jistě zařadit 4 režimy asistence + WALK (rychlá chůze), USB výstup s možností dobíjení telefonu a také přehledný LCD displej umístěný na řídítkách.
Výhody
- cena
- slušný výkon motoru
- pohon i baterie uprostřed kola
- dámský sportovní design
- přehledný LCD displej
- komfortní nastupování
- USB port
Nevýhody
- mírně vyšší hmotnost
- menší počet převodů
- menší dojezd
Verdikt: Spolehlivý trekingové dámský elektrokolo, který zaujme i designovým provedením.
Naše hodnocení:
Ukázat nabídku
Heureka.cz
Detail
Elektrokola nejsou žádnou novinkou
E-kola, věřte tomu nebo ne, zde jsou již více než 120 let. První patent podal už v roce 1895 Američan Ogden Bolton Jr. A přestože jeho původní design nebyl na míle vzdálený od dnešních elektronických kol (šlo o šikovný motor na zadním náboji), je třeba říci, že se toho od té doby hodně změnilo. Ale přesto, že elektrokola jsou na scéně již několik desetiletí, až v průběhu posledních zhruba deseti let se staly životaschopnými prostředky osobní dopravy.
Od svého uvedení na trh se elektrokola staly efektivnějšími, zdokonalilo se odpružení a zvýšil výkon motoru, což vedlo k modernímu typu e-kol, kterými je možné jezdit téměř kdekoliv. I proto zaujaly pozici nejrychleji se rozvíjející kategorie v cyklistickém průmyslu na celém světě. Nárůst popularity kol s elektrickou asistencí nebo jednodušší e-kol se jednoduše nedá ignorovat.
Nové technologie včetně vysokokapacitních lithium-iontových baterií, výkonných klikových motorů a šikovných snímačů, které přizpůsobují asistenční úroveň v závislosti na tom, jak silně šlapete, znamená, že elektrokola cestují dnes mnohem dál a mnohem rychleji než kdykoliv předtím. U nás sice mohou být stále relativně vzácné, ale věřte, že e-revoluce přichází. A budete chtít být její součástí.
Průvodce výběrem nejlepšího elektrokola
E-kola se stávají stále populárnějšími na celém světě, protože čím dál tím více lidí hledá efektivní, cenově dostupné a ekologické způsoby dopravy. V posledních letech prodej elektrických kol v Asii vystřelil do výšek, především v Číně, která se stala světovým lídrem ve výrobě i používání elektrických kol, s roční produkcí více než 30 milionů kusů.
V Evropě, který je druhý největší trh s e-koly, se popularita elektrického kola rovněž neustále zvyšuje. V roce 2006 se v celé Evropě prodalo přibližně 98 000 elektrických kol. O deset let později se tento počet zvýšil na téměř 1,7 milionu.
Výrazné zlepšení technologií a možností elektrických kol, jakož i rychlý nárůst jejich popularity v posledních letech způsobily, že vyhlídky na vlastnění a jízdu na elektrickém kole jsou mimořádně vzrušující. Ať už jsou používány lidmi, kteří hledají způsob šetrně redukovat váhu, staršími cyklisty, kteří hledají dostupnější způsob, jak si vychutnat klidné výlety na kole, lidmi, kteří se pokoušejí zjednodušit každodenní dojíždění do práce, ekologicky uvědomělými lidmi, kteří doufají, že sníží emisní stopy, nebo kýmkoliv mezi tím, zdá se stále více pravděpodobné, že elektrokola změní způsob, jakým lidé přemýšlejí o kolech.
⭐ Co vlastně dělá elektrokolo jedinečným?
To, co dělá elektrický kolo pro mnohé lidi obzvlášť zajímavým a vzrušujícím, je jeho status unikátního typu hybridního dopravního prostředku, který efektivně překrývá svět kol poháněných nohama a motorových dopravních prostředků. Tato kombinace dělá e-kolo obzvláště užitečným, přitažlivým a přístupným různorodému okruhu jezdců. A i když mají elektrická kola mnoho podobností s běžnými koly a motorizovanými dvoukolovými vozidly, jsou v konečném důsledku samostatná třída.
Který typ elektrického kola je pro vás ten pravý?
Jste vášnivým mountain bikerem, nebo máte rádi jen klidné nedělní „šlapání”? Chcete jít do práce každý den na kole? Elektrická kola jsou navrženy pro různé lidi a pro různé účely. Je na vás, abyste rozhodli, co je pro vás nejdůležitější a co naopak méně. Existuje tolik modelů, že nejprve byste měli zvážit, kde budete nejčastěji jezdit na vašem e-kole. Elektrokola jsou zaměřené na různé druhy aktivit. Otázka, kterou si musíte položit před vstupem do obchodu je, jaké použití kola budete preferovat. A samozřejmě závisí také na tom komu je elektrokolo určen. V tomto je samozřejmě rovněž na výběr – pánský nebo dámský, unisex, ale i dětské ebajky.
➡️ Městská kola
Městská kola (někdy i dutch nebo cargo kola) využijete v městských oblastech. Obvykle nabízejí vzpřímenější polohu, která je na pocit přirozená a jezdíte v ní bez námahy. Běžné vlastnosti zahrnují blatníky, koše a posunuté řídítka. Často přicházejí v atraktivním designu, uhlazených barevných schématech a jezdí se na nich velmi pohodlně.
Dalším aspektem, který může oslovit některé lidi je, že městská kola často přicházejí se sníženým rámem. Zjednodušuje to sesednutí i nasednutí na kolo. Cargo kola jsou obvykle městská kola s delšími rozvory, které nabízejí více zavazadlového prostoru. Městská kola jsou však nevhodné na dlouhé vzdálenosti, rychlou jízdu nebo jízdu v kopcovitém terénu.
➡️ Trekingová / krosová kola
Pokud milujete víkendové výlety do přírody, ale během týdne se musíte dostat do práce, odpovědí, kterou hledáte, může být takové hybridní elektrokolo. Vhodné pro delší fitness jízdy, mají tato kola ploché řídítka. Umožňují jezdci jezdit rychleji, ale nejsou vybaveny na nošení těžkých břemen.
➡️ Horské e-kola
Ano, správně! Svoje oblíbené horské kolo můžete zkombinovat s úžasným výkonem elektrického motoru. Pokud je vaším hlavním cílem dosáhnout rychlosti na trati, pak je pro vás e-MTB (e-mountain bike) ideální. Se širokými plochými řídítky, předním a někdy i zadním odpružením spojeným s těžkými kotoučovými brzdami jste připraveni na divokou offroad jízdu!
„Štoplíkové pneumatiky” jsou základem horského kola, což ho činí sice o něco méně efektivním pro jízdu na silnici, ale přilnavost na volném štěrku a prašných plochách je výrazně zlepšená.
➡️ Skládací kola
Nekonvenčním typem elektrokola je skládací kolo. Skládací kola dělají to, co naznačuje jejich název – mohou se složit! Je to skvělé, když je potřebujete naložit na autobus nebo vlak, nebo jej uložit doma nebo v kanceláři.
Motor a baterie dost významně přidávají kolu hmotnost a to může dělat tento typ elektrokola těžkopádným. Obyčejně se velmi podobají městskému kolu.
Jak vybrat elektrokolo (malý průvodce nákupem)
Nejprve si tedy ujasněte, co od elektro-kola vlastně očekáváte a tomu přizpůsobte výběr. Stanovte si cenovou hranici (e-bajky jsou dražší než klasický kolo) a následně se zaměřte na důležité parametry konkrétního elektrokola jako je umístění a výkon motoru, výdrž a nakonec i výbava.
Motor
Většina současných e-kol je vybavena motorovým systémem, který se skládá z pohonné jednotky, baterie, kabelů a řídící jednotky. Obvykle to vše pochází od jednoho dodavatele a výrobce, jako je například Shimano, Bosch, Bafang nebo Yamaha, ale některé značky začaly integrovat i své vlastní jednotky (příklad 8Fun – výrobce kol Leader Fox). Výkon motoru (točivý moment), velikost baterie a asistenční režimy jsou obvykle laděny pro zamýšlené použití kola. Nejčastěji umístění na kole:
➢ Motor na zadním kole
Tato varianta se vyskytuje nejčastěji u horských, krosových a trekingových kolech. A to z jednoduchého důvodu, že přináší lepší přenos točivého momentu. Jelikož přední kolo zůstává lehčí, hodí se do terénu určitě víc než ostatní. Nevýhodou je zase rychlejší opotřebení zadního kola, které je díky motoru nevyvážené.
➢ Motor na předním kole
S motorem na předním kole se nejčastěji setkáte při městských kolech. Jednoduše se instaluje a jeho pořizovací cena je o dost nižší. Jelikož má baterii umístěnou vzadu, kolo je dobře vyvážené. Do náročnějšího horského terénu se naopak nehodí.
➢ Motor uprostřed
Motor namontovaný na rámu ve spodní konzole (mezi klikami, běžně označovaný jako motor Pedelec) nabízí lepší kvalitu jízdy, vyváženost, účinnost a další nastavení, které využívají více standardizovaných částí. Hlavní výhodou těchto motorů oproti motorům poháněnými nábojem je, že mají snímač, který detekuje, jak těžko šlapete na pedály, takže pohonná jednotka může změřit míru odpovídající asistence. Takto se dá dosáhnout maximální výkon i při úspornější jízdě. Je to o něco dražší varianta ve srovnání s předchozími a nejčastěji ho najdete při horských kolech vyšší kategorie.
➡️ Výkon motoru
Pro jaký motor se rozhodnout? Toto je možná jedna z nejčastěji kladených otázek od lidí, kteří chtějí koupit svůj první ebike. Existuje mnoho různých hodnocení výkonu elektrických kol, které mohou být pro začátečníka matoucí. 250 W, 500 W, 1 000 W, 36 V, 48 V…, co to všechno znamená?!
První věc, kterou je třeba vědět, je, že ne všechny elektrické kola jsou vyrobeny stejně. Dokonce dvě kola, které obě tvrdí, že mají stejný výkon nebo úroveň „příkonu”, mohou být ve skutečnosti „pod kapotou„ dost odlišné. Obecně řečeno, čím vyšší je příkon, tím vyšší bude výkon vašeho elektrického kola.
Mnoho elektronických kol je však označených jinak, než je jejich skutečná úroveň výkonu, ať už jde o marketingové triky, nebo celou řadu dalších důvodů. U výrobce můžete zjistit skutečný příkon elektrického kola: napětí baterie vynásobené maximálním proudovým limitem (v ampérech) řídící jednotky.
Příklad: Běžně má baterie 36 V (volt) a řídící jednotka 15 A. Příkon je napětí násobené proudem, takže 36 voltů x 15 ampérů = 540 wattů. V tomto případě se díváme na ebike s výkonem přibližně 500 wattů.
➡️ Nakolik výkonný kolo je tedy nutný?
Odpověď bude většinou záviset na dvou faktorech:
- od vaší hmotnosti
- a na tom, zda budete jezdit do kopců slušných rozměrů
Čím jste těžší, tím více energie potřebujete na zrychlení ebike. Čím strmější a delší kopec se snažíte vyšlapat, tím více síly potřebujete na to, abyste jsete se na něj dostali.
Například: pokud jste žena, vážíte cca 50 kg a jezdíte ve městě, s 24 V a 250 wattovým ebike budete absolutně spokojená. Kdybyste bydleli v kopcovitých oblastech, pravděpodobně by byl potřebný výkon blíže k 350 – 400 wattů, což by se dalo lépe dosáhnout ebajkem s 36V baterií. Elektrický kolo s 36 V baterií a 12 A řídící jednotkou by poskytoval špičkový výkon 432 wattů (36 V x 12 A = 432 W), což by stačilo na zvládnutí slušně velkého kopce.
Samozřejmě, pokud chcete sportovnější a rychlejší akcelerující ebike, vyberte si model s 48V baterií a 20A řídící jednotkou, který nabízí asi 1 000 wattů energie. To je více, než potřebujete při své váze na rovném terénu, ale kdybyste žili v kopcovitém městě, byla by to docela vhodná úroveň výkonu. Ve městě s rovným terénem 1 000 W nechává prostor pro rychlé zrychlení a příležitostné tažení přívěsu.
➡️… i na hmotnosti záleží
Potřeba výkonu stoupá rychle u lidí s hmotností nad 100 kg. Na rovném terénu by měl být 750 wattový kolo bohatě stačit, i když akcelerace bude znatelně pomalejší. V kopcovitém terénu by byl minimální výkon 1 000 W. Těžcí jezdci stoupající na vážné kopce možná budou potřebovat výkon 1250-1500 W, v závislosti specificky na jejich hmotnosti a terénu. Jakmile začnete stoupat nad 1 000 W, mohou se při dlouhých jízdách do kopce začít projevovat problémy s přehříváním.
Nejlepší způsob, jak bezpečně zjistit, jaký výkon na elektrickém kole potřebujete, je absolvovat testovací jízdu na několika elektrických kolech s různými úrovněmi výkonu a zjistit, který je pro vás na pocit nejlepší. Na rovném podkladu nebude poddimenzovaný ebike příliš velkým problémem; bude to mít prostě za následek líný výkon. Pokus o jízdu na poddimenzovaném ebike-u do prudkého kopce, zejména s těžkým jezdcem, může vyvolat riziko poškození ebike-u vyhořením motoru nebo konektorů. Pokud máte pocit, že výkon mizí při jízdě do kopce, je to znamení, že ebike pracuje příliš tvrdě, potřebujete vyšší nastavení výkonu.
Dojezd
Vzdálenost, kterou elektrokolo přejde na jedno nabití baterie, se nazývá dojezd. Je to jedna z nejdůležitějších specifikací elektrokola. Pokud například zdoláváte velký kopec, zaručeně nechcete v jeho polovině vyčerpat šťávu. Bez elektřiny je elektrokolo jen jedeno těžký kolo.
Dojezd závisí na kapacitě baterie, rychlosti, váhy, profilu trati, úrovně asistence, kterou si vyberete a procentního podílu daného výkonu. Pokud budete dělat jen deset kilometrů denního dojíždění do práce, nepotřebujete dojezd 70 km. Přesto byste si ale měli koupit kolo s vyšším dojezdem než je nezbytně nutné, protože dojezd se snižuje v důsledku stárnutí baterie a ztráty její kapacity.
Dojezd na jedno nabití se může lišit v závislosti na tom, jaký stupeň asistence zvolíte, jakož i na typu terénu, který procházíte – kopcovité oblasti s velkým strmým sklonem vyčerpají baterii mnohem rychleji než ploché oblasti. Další faktory, které mohou způsobit namáhání baterií, jsou hmotnost jezdce, povětrnostní podmínky a stav vozovky, nebo terénu. Většina cyklistů je schopna udělat 30-120 km na jedno nabití.
✅ TIP: Podívejte se na kalkulačku přepočtu dojezdu od výrobce baterii BOSCH
Baterie a nabíjení
Výkon a dojezd elektrokola samozřejmě ve velké míře ovlivňuje baterie. Ty nejstarší – olověné (SLA) s životností cca 300 až 500 nabíjecích cyklů, snad už ani netřeba zmiňovat. O ostatních si řekněme nyní více.
- NiMH baterie – rychle se nabíjejí a jejich životnost je přibližně 500 nabíjecích cyklů, uskladnit je můžete v nabitém i vybitém stavu a výhodou také je, že se dají repasovat
- Li-Ion baterie – charakterizuje jejich vyšší kapacita a nízká hmotnost, a hlavně delší životnost (i 1000 nabíjecích cyklů), samé se téměř nevybijou, ale rychleji stárnou při vyšších teplotách
- Li-Pol baterie – tyto lithiové baterie vycházejí nejlépe se všech v poměru výkon-životnost-hmotnost, nevýhodou je ale potřeba přesného nabíjení (i proto potřebují speciální nabíječky)
- LiFePO4 baterie – jsou charakteristické tím, že mají dobrou tepelnou stabilitu, na druhou stranu i nižší vnitřní paměť a při rychlejším nabíjení klesá jejich životnost
Obecně platí, že pokud chcete prodloužit životnost baterie, pravidelně ji nabijte po každém použití (pouze po dojezdu ji nechte chvíli „odpočinout” a vychladnout aby nabíjením zbytečně nezatěžovala). Pokud ukládáte váš ebike na delší dobu, baterie a nabíječka by se měly skladovat při teplotách nad bodem mrazu a nabíjet každé 4 týdny. Čím déle bude baterie vybitá, tím rychleji se redukuje životnost a baterie ponechány nenabité déle než 4 týdny přejdou do režimu spánku a potenciálně neplatné záruky.
Nabíjení baterie
Doby nabíjení baterií se liší mezi výrobci, modely a typy baterií, ale typické nabití trvá mezi 4-8 hodinami. Baterie jako jsou Li-Ion a NiMH se nabíjejí rychleji, zatímco akumulované olověné baterie (SLA) se budou nabíjet 6-8 hodin.
Počáteční nabíjení jakéhokoliv druhu může trvat až 12 hodin. Lithium-iontové baterie jsou už všude, takže není žádným překvapením, že napájejí i elektrokola. Dražší e-kola mají vylepšené baterie, které jsou lehčí, nabíjejí se rychle a déle vydrží. Kvalita baterie dělá rozdíl mezi kolem a kolem, proto hledejte spolehlivou baterii od výrobce s dobrou reputací. Typy baterií určují i celkovou životnost vašeho zdroje energie.
✅ 10 tipů jak správně nabíjet ebike – VIDEO
Kde je nabít na cestách?
Ačkoliv ebajků na cestách ještě zdaleka není tak mnoho jako „obyčejných” cyklistů, tak nepochybně potěší pokud na cyklotoulky natrefíte na „ebike friendly” podnik, kde si baterii pohodlně dobijete. V zahraničí standard i ve městech, u nás zatím většinou záleží na dobré vůli provozovatele zařízení… Výhoda? Takto nepotřebujete kolo s extra gigantickou kapacitou baterie a přejít toho pak dokážete opravdu hodně.
Umístění baterie
Baterie je na elektrokole umístěna různé, nejčastěji je to na rámu (v rámu) kola, ale také na sedadlové tyči nebo na nosiči.
- baterie na rámu kola – nejčastější způsob umístění, je to optimální řešení už jen z toho důvodu, že se nenarušuje těžiště kola a neruší také jeho celistvost (design)
- baterie na sedlové tyči – tento způsob je oblíbený u městských a skládacích kolech, rovněž se takto nenarušuje těžiště, ale je třeba počítat s tím, že k dispozici bude pouze jeden převodník a celkovým prodloužením rámu
- baterie na nosiči – takto se umísťuje nejdříve při městských a trekingových ebajcích, výhodou je usnadnění manipulace s baterií
Ať je baterie umístěna v kterékoli části kola, určitě potěší pokud má i USB konektor, pomocí kterého si snadno dobijete telefon, navigaci či jinou elektroniku.
Úrovně elektrické asistence
U většiny moderních elektrických kol si můžete vybrat mezi několika, často pěti, různými úrovněmi asistence. Ty vlastně určují, kolik pomoci vám poskytne motor. Obvykle je můžete nastavovat na předních řidítkách, většinou pomocí LCD displeje, který poskytne i praktické údaje jako rychlost, ujetá vzdálenost a stav baterie.
Čím je vyšší úroveň asistence, tím je kratší dojezd kola… Takže při delších cestách je nazačiatok nejlépe vybrat nízkou úroveň a zvýšit ji, až když potřebujete trochu pomoci navíc.
Nejnižší vs nejvyšší
✅ Nejnižší nastavení se běžně označuje jako režim Eco. Je typicky optimalizované speciálně pro dojezd, který většina výrobců uvádí jako maximální a teoreticky je vyšší než 100 km. V režimu Eco se úrovně pomoci mohou pohybovat mezi 25-80%. To znamená, že při každém záběru pedálu bude hnací jednotka poskytovat dodatečné 25-80% navíc, až do 250 wattů nebo 25 km/h. Eko režim je nejvhodnější pro ty, kteří chtějí maximalizovat dojezd svého e-kola a je často nejvhodnější pro použití v plochých terénech. V normálním režimu se úroveň asistence hýbe kolem 100 – 150%. Dojezd je pak redukován zhruba na polovinu.
✅ Nejvyšší úroveň asistence vám předvede čeho jsou elektrokola skutečně schopné. Při výběru nejvyšší úrovně strmého stoupání ani neregistrujete. U jednotek, které poskytují maximální pomoc nad 200%, je vyšší výkon dokonale přizpůsoben temperamentní jízdě při vyšší kadenci. S velkou silou přichází snížený dojezd, proto tento režim je nejlépe využívat šetrně a jen pro krátké cesty. Všechny elektrické kola přestávají poskytovat asistenci při rychlosti kolem 25 kilometrů za hodinu.
Výbava elektrokola
➢ Ovládací panel
Díky ovládacímu panelu si také snadno zkontrolujete jakou vzdálenost jste již prošli, jak rychle, ale i momentální rychlost, aktuální asistenci, zda zbývající kapacitu baterie. Bývá součástí každého elektrokola, jen někde je to jen zcela jednoduchý panel bez displeje, jinde se uplatní i podsvícený LCD displej, který zvyšuje komfort jízdy (ale i cenu elektrokola).
➢ Kvalita rámu a použitých komponentů
Rám elektrokola bývá v převážné míře z hliníku, což je fajn z hlediska tuhosti materiálu, méně však váhy. Můžete zvolit i některý z dražších modelů s rámem z karbonu, který je ultralehký, ale na druhou stranu zase křehčí.
Nezapomínejte také na provedení a kvalitu použitých komponentů – i „elektrokolo je jen kolo…”. Standard je kvalitní odpružení – horské kolo si bez kvalitní odpružené vidlice už neumíme ani představit, ale také převodovka, která vám ušetří energii při šlapání „bez pomoci”, o brzdách a dalších komponentech nemluvě.
Velikost kol a výška rámu
A samozřejmě jako u všech kolech musíte brát v úvahu velikost kol a výšku rámu…
➢ Rám
Rám si zvolíte podle toho zda jste žena nebo muž, v nabídce jsou i univerzální rámy. No a samozřejmě i podle tělesné výšky. Ačkoli je to i tak trochu individuálně (příklad i kvůli rozdílné délce končetin). Pokud plánujete elektrokolo do města, volte spíše nižší rám – bude se vám pohodlněji nasedat a vysedat, krosové kolo zas bude lepší s vyšším rámem – abyste do toho mohli pořádně šlápnout. Výška rámu se udává v palcích (“) nebo i velikostech v rozmezí XS až XL (pozor, tyto se však mohou u jednotlivých výrobců lišit).
Velikost rámu vs výška jezdce – orientační hodnoty
Parametry: | |
---|---|
Typ: | překapávač |
Objem: | 0,8 l |
Materiál: | sklo, dřevo |
➢ Velikost kol
Velikost kol se rovněž udává v palcích a při výběru je nutné kromě výšky jezdce zohlednit i preferovaný terén a styl jízdy. Větší kola lépe překonávají překážky a na jeden „záběr” projdete větší vzdálenost. Naproti tomu menší kola se hodí do města, kde se počítá s tím, že častěji se mění směr i rychlost jízdy. Nejčastěji se můžete setkat s velikostmi 26″, 27,5″ a 29″, při městských a krosových kolech 28″. Při skládacích a dětských kolech 12″, 14″, 16″, 20″ a 24″. Kola 29-tky se hodí pro lidi s výškou nad 170 cm, 26-tky zase spíše pro děti a lidi s menší postavou.
Rozhovor s odborníkem. Pan Petr Kohut, provozní ředitel společnosti inSPORTline o elektrokolech.
Na to, jak se elektrokola dostávají do povědomí zákazníků a jaké parametry si při jejich výběru třeba všímat, jsme se zeptali provozního ředitele společnosti inSPORTline.
👉 Cestakbydleni.cz: Jsou elektrokola u zákazníků oblíbené?
Petr Kohut: V posledních cca 4 – 5 letech zájem o elektrokola při volnočasových aktivitách v přírodě i počet jejich uživatelům významnou vzrostl. Souvisí to se zdokonalováním použitých technologií u elektrosystémů kol, průběžné zvyšování kapacity baterií, a tým i jejich dojezdové vzdálenosti i technologický posun dalších komponentů elektropohonu, především pak motorů. Významným faktorem je takové snaha výrobců o úpravu hmotnosti vyráběná součástí elektrokola směrem dolů. Hmotnost elektrokola sice stále zůstává jedním z handicapů toho technického produktu, nicméně při samotné jízdě a výkonné energetické podpoře cyklisty prostřednictvím asistenta a elektropohonu se tato nevýhoda při běžném provozu v zásadě vytrácí.
Kategorie elektrokol oslovuje nejen širokou skupinu uživatelů v aktivním věku pro běžné výkonnostní sportovní aktivity nebo efektivní cardio trénink, ale také seniory či rekreační sportovce s pohybovým omezením, neboť pomáhá překonat překážky a dosáhnout cíle, které by tito lidé bez dopomoci elektropohonu, ať už z důvodu svého věku nebo zdravotního omezení, jinak nezvládli. To je rovněž velkou výhodou tohoto segmentu a rozšiřuje to možnosti aktivního pohybu i pro další skupiny zájemců o tento druh sportovní aktivity.
👉 Cestakbydleni.cz: Co o elektrokole měl vědět zákazník, který zvažuje jeho koupi?
Petr Kohut: Elektrokola odlišuje od běžného bicyklu především a hlavně samotný elektropohon. Při výběru je velmi důležité zvolit správný typ e-kola či správný typ pohonu. Mezi další důležité parametry patří kapacita baterie, programy nebo také celková nosnost kola.
Motor elektrokola jedním z nejdůležitějších parametrů. Proto je dobré znát základní informace o motorech, aby se každý zájemce mohl správně rozhodnout a s motorem i celým elektrokolem byl na dlouhá léta spokojen. Dopomoc elektromotoru je aktivována pouze při šlapání cyklisty. Nejčastěji je pro pohon e-kola využíván středový elektromotor nebo elektromotor ve výpletu zadního kola.
Obecně je doporučován ten středový… Neexistuje na to ovšem jednoznačná objektivní odpověď. Správná volba vždy záleží na potřebách cyklisty, který na kole jede. Pokud chcete na e-kole aktivně sportovat, jezdit skoro jako na běžném kole a elektropohonem si dopomáhat jen málo, abyste měli intenzivní sportovní zážitek, nebo chcete pouze malou dopomoc a zachovat si radost ze šlapání na kole, pak je dobrou volbou elektrokolo se středovým motorem. Pokud chcete na elektrokole jezdit pouze rekreačně a pohodlně, spoléhat se více na motor a svou jízdu si užívat s minimální námahou, v takovém případě je vhodný motor ve výpletu zadního kola.
👉 Cestakbydleni.cz: Liší se údržba elektrokola od údržby běžného kola?
Petr Kohut: Mechanické části elektrokola se nijak zásadněji neliší od běžného kola, jsou zde běžné systémy řazení převodů a další součásti kola, z nich ty fundamentální a nosné jsou pouze robustnější s ohledem na vyšší hmotnost celého zařízení. Komponenty a náhradní díly pro běžnou provozní výměnu jsou běžně dostupné ve specializovaných sportovních prodejnách nebo přímo u vybraných výrobců.
Co se týká elektropohonu, tady by se měl běžný uživatel elektrokola při jakémkoliv technickém problému nebo i při běžné údržbě elektrokola obracet především na autorizovaný cyklo servis. Jedná se přecejen o sofistikovanější technické elektrozařízení. Mechanici prodejců elektrokol jsou odborně zaškoleni, mají k dispozici diagnostické přístroje a IT aplikace pro konkrétní značky užitých elektropohonů dle výrobce – k identifikaci případných závad či poruch. Vše, co se běžného servisu týká, zde s dostupným materiálem proto proběhne poměrně rychle a hladce.
👉 Cestakbydleni.cz: Jaké by bylo Vaše doporučení pro nováčky ve světě e-kol?
Petr Kohut: V první fázi při rozhodování je pro každého začátečníka či nováčka vhodné navštívit odborného či autorizovaného prodejce elektrokol a nechat si doporučit typ kola podle způsobu a druhu využití tohoto stroje. Jiná volba typu padne při představě užití pro extrémnější zatížení kola v technicky náročném terénu, odlišná pak při snaze a myšlence využít elektrokolo především pro lehkou víkendovou nebo dovolenkovou cykloturistiku.
V prvním případě je vhodné zakoupit horské kolo nebo celoodpružené horské kolo, kde v současné době jasně vítězí preference kol o rozměru 29“ s širšími plášti a hrubším terénním vzorkem, naopak pro cykloturistiku je mnohem vhodnější volba elektrokola crossového nebo trekingového, zde s koly o průměru 28“ a silničním vzorkem plášťů pro využití na zpevněné či nezpevněné komunikaci nebo cyklostezce.
Pak zde máme zcela samostatnou skupinu cyklistů, kteří své elektrokolo chtějí využívat výhradně coby přepravní prostředek po městě, ve své obci nebo při cestě na blízkou zahrádku, apod. Zde je vhodným a doporučeným typem elektrokola kolo městské, tzv. “city bike“. Při velikosti kol 12“, 16“, 20“, 24“, 26“ nebo 28“ bývá vybaveno blatníky, předním i zadním osvětlením, stojánkem, někdy i košíkem pro nákup. Příjemným uživatelským bonusem je zde tvarově upravené zpracování rámu tak, aby bylo nasedání i sesedání z tohoto kola velmi snadné, uživatelsky příjemné a pohodlné. Vybrané modely kol pro městské využití mohou mít skládací rám, takže ve složené pozici zaberou velmi málo místa v úložném prostoru. V nabídce obchodních společností, které se zabývají prodejem tohoto sortimentu, figurují také další druhy elektrokol: juniorská kola, speciální dámské modely kol i specifické druhy elektrokol, jako jsou např. trojkola nebo nákladní elektrokola.
Jaká je cena elektrokol?
Nyní, když jste se seznámili se základními faktory, které při koupi třeba brát v úvahu a přišli jste na to, proč jsou elektrokola pro mnohé lidi na celém světě jedinečným a efektivním způsobem dopravy, určitě vás zajímá, jaké jsou skutečné náklady na nákup elektrického kola. Dobré elektrokola nejsou levné. Nejlevnější elektrokola jsou obvykle velmi základní modely a jak dlouho byste s nimi byli spokojeni?
Průměrné kolo s kvalitním rámem, funkčními brzdami, odpružením a dalšími komponenty už přece něco stojí. Při koupi elektrického kola musíte utratit podstatně více peněz i kvůli motoru. Takže nenechte se odradit vyšší cenou, kvalitní kolo vydrží mnohem déle.
Pokud byste přece jen chtěli trochu ušetřit, můžete se podívat co nabízí Bazoš nebo jiný internetový bazar (otázka však je, zda se vám to vůbec vyplatí, za prvé, nikdy nevíte v jakém stavu kolo reálné je, a záruka v nedohlednu…) už tradičně, komplexní přehled o nabídce trhu a recenze jednotlivých modelů (ale i přímo možnost koupě) poskytne Heureka.
- 20 000 až 38 000 Kč– cenu modelů elektrokol ovlivňují takové „základní” komponenty jako je baterie a motor. Očekává se, že jakýkoliv model, který dokáže poskytnout větší jízdní dosah (přes baterii), bude stát mnohem více než ty, které obvykle používají menší baterii (což se okamžitě projeví na menší kapacitě) – charakteristické pro modely v této cenové hladině.
- 38 000 – 50 000 Kč– tyto elektrické kola jsou často vybaveny komponenty, které optimalizují zážitek z jízdy v daném terénu, kapacita jejich baterie a tím i dojezd se zvyšuje.
- nad 50 000 Kč – v této kategorii se již nacházejí modely, jejichž výrobci si dali za cíl vybavit nejen kvalitními motory, bateriemi, nabít různými funkcemi, ale jejich cílem je vybavit své kola co nejlehčími motory, což zákonitě zvyšuje cenu.
Které značky jsou nejoblíbenější?
Nás pro rok 2024 zaujaly modely značek 4EVER, Leader Fox a Crussis.
Elektrokola 4EVER
Český výrobce s 25 letou historií, který vsadil na stojanovou montáž každého svého kola a proto je kvalita konstrukce jeho modelů nesrovnatelně vyšší než u běžné pásové výroby. Společnost spolupracuje s cyklistickým týmem Cyklo Bulis a novozélandským neziskovým závodním týmem 4EVER Racing NZ.
Elektrokola Leader Fox
Česká firma na výrobu jízdních kol a elektrokol vznikla v roce 1996 v Českých Budějovicích a nabízí všechny druhy kol, od horských až po dětské. Najdete je v kamenných i online prodejnách. Společnost působí nejen na Českém a Slovenském, ale i Německém a Polském trhu.
Elektrokola Crussis
V roce 2012 vstoupila na trh nová česká značka s kolekcí elektrokol, které pod názvem Crussis představila již v dubnu 2013 na veletrhu FOR BIKES. Nabídku postupně rozšířila i na klasické kola, především MTB a trekingová. Od roku 2015 spustila vlastní výrobu koloběžek Crussis, jejichž rám a designové detaily jsou chráněny patentem.
Ostatní značky a výrobci
Na trhu je samozřejmě nespočet různých značek od různých výrobců. Mezi nejpopulárnější u nás kromě již zmíněných patří: Apache, bergamon, Merida, KTM, Lapierre, ale také Trek, Scott, Rock Machine, Giant, Cannondale, Kross, zda Ghost a další. Vlastní značku má například i řetězec Mountfield – MTF kola jsou rovněž poměrně vyhledávaná i z hlediska jejich nižší ceny.
Jak jezdit bezpečně na elektrokole – 6 základních pravidel
Všichni, kteří se zajímají a zvažují nákup e-kola, by se měli naučit, jak zvládnout tento nový druh kol. E-kola jsou často mnohem těžší než běžné kola, dosahují výše nejvyšší rychlosti a dělají obvykle zvládnutelné rohy a překážky nebezpečnějšími.
⭐ 1. Věnujte větší pozornost dopravě
Každý cyklista by měl věnovat pozornost toku provozu, a dvojnásobně na e-kole. Řidiči nemohou očekávat, že cyklista dosáhne na cestě 30 km rychlost a na druhé straně si musí uvědomit, že vybití baterie může vést k potenciálně nebezpečným scénářům. Pro vás to znamená nejen přemýšlet o tom, co děláte na kole vy, ale také o tom, jak vás vnímají řidiči.
⭐ 2. Upozorněte na sebe
Součástí problému s provozem je i to, že řidiči nevědí, že kolo svištící na silnici má plus 200 wattů energie. Doporučujeme vybavit váš kolo světly a zvonkem. A nejsou to jen řidiči – možná byste byli příliš rychlí i pro chodce nebo jiných cyklistů, kteří vás nebudou slyšet a především vnímat bez zdvořilého upozornění.
⭐ 3. Kontrolujte svou rychlost
Častou chybou, kterou noví majitelé elektrokol zvyknou dělat je to, že na nejvyšším stupni elektrické asistence si to švih přímo z brány domu. Každý je z toho samozřejmě nadšený, co jeho nové kolo dokáže, ale v první řadě je třeba se naučit jak se kolo zpráva při nižších rychlostech a až potom přepnout na „turbo”.
⭐ 4. Brzděte dříve
Protože máte mnohem větší rychlost a sílu za sebou, brzdění se stává ještě důležitějším. Dokonce i při kole s asistencí na nejnižší úrovni se připočítává 50 wattů k záběru pedálu. To znamená, že budete muset zpomalit před značkami Stop a přechody mnohem dříve, než byste brzdily na klasickém kole. Seznamte se s brzdami a jejich relativní silou, abyste mohli lépe posoudit nejbezpečnější čas k zahájení zpomalování.
⭐ 5. Pozor při nasedání a sesedání
Pro seniory, nebo i pro mladší cyklisty s problémy s pohyblivostí je nasedání a sesedání z kola rizikovým úkonem, při kterém se vyskytují mnohé zranění. Je to i částečně kvůli hmotnosti kola – 10 kilogramů navíc může způsobit, že se kolo převrátí a zraní jezdce. Ujistěte se, že rám kola, který si koupíte umožní pohodlné nasedání i sesedání. Pro některé to může znamenat hledání sníženého rámu (nejen pro dámy!) Nebo standardního rámu s větším sklonem.
⭐ 6. Pamatujte si, že je to stále “„jen” kolo
Pády se mohou stát na jakémkoliv kole, ale elektrokola stojí za zmínku z důvodu vyšší rychlosti. Havárie, které se stanou, by se však pravděpodobně staly i na konvenčních kolech. Proto, když jste venku, nezapomeňte zachovat standardní bezpečnost používání kol.
Možná vás bude zajímat i přestavba na elektrokolo
Amen ano, i taková možnost tu reálně je. Pokud máte oblíbené kolo a chcete ho takto vylepšit – můžete. Na trhu se dají koupit rovnou sety na takovou přeměnu od několika výrobců. Sady / sety mají různé parametry a jsou také často dost variabilní, takže se dají namontovat na kolo jakékoliv značky a zaměření. Ale zde je třeba trochu pozastavit – na zcela levné či staré kolo ho bude škoda, podobně na extra drahé kolo, který disponuje specifickými vlastnostmi a špičkovými komponentami.
Sadu sestávající z motoru, baterie, různých páček, drátů a dalších komponentů si umíte pořídit nejdříve v prodejně elektrokol a instalovat klidně i sami (nebo se spolehnout na zkušený servis). Cena? Tak ta závisí na kvalitě a výkonu a je zhruba poloviční ve srovnání s tou, kterou byste zaplatili za nové elektrokolo (se stejnými parametry). Příklad – za kvalitnější set s 250 W motorem na přední náboj, s 360 Wh baterií dáte přibližně 12 000-15 000 Kč.
Nejčastější dotazy k elektrokolem
❓ Je k jízdě na elektrokole potřebný řidičský průkaz?
Ne nepotřebujete, tedy pokud nepřekročíte specifikaci právních předpisů EU - tj výkon maximálně 250 W a jeho podpora omezena do rychlosti 25 km / h. Při elektrokolech typu S-Pedelec nebo u kol, které jsou odblokovány, čili těch, jejichž rychlost je omezena rychlost až na 40 km / h se od vás bude žádat řidičské oprávnění skupiny AM a také musíte mít uzavřené zákonné pojištění a přidělenou SPZ.
❓ Dobíjí se elektrický kolo během šlapání?
Ne nedobíjí se. Někteří výrobci inzerují, že se kola regenerují při brzdění nebo sjezdu z kopce, ale jde hlavně o marketingové triky.
❓ Je nutná nějaká extra péči o baterii?
Ani ne. Zpravidla stačí, abyste baterii nenechali delší dobu zcela vybitou a po každé jízdě ji dobijete.
❓ Je to problém, když elektronika navlhne?
Jsou to uzavřené jednotky, od motoru přes baterii až po hlavní jednotku. Všechny jsou odolné proti povětrnostním vlivům a byly navrženy pro univerzální použití, t. j. i v terénu, kde jsou občas hluboké kaluže. Očekává se, že váš eBike to zvládne bez problémů. Pokud je to možné, pokuste se ho úplně neponořit. Pokud například spadnete do jezera, ujistěte se, že kolo je spolu s vámi rychle zachráněno. Před opětovným zapnutím nechte kolo vyschnout.
❓ Může se dát e-kolo na nosič auta?
Ano, ale zkontrolujte, zda nejsou překročeny hmotnostní limity vašeho nosiče (elektrokola jsou těžší než běžné jízdní kola) a zda jejich víte zajistit. Také vždy vyjměte baterii a počítač (pokud je odnímatelný).
❓ Dá se elektrokolo „zrychlit”?
Dá, vypnutím omezovače (u některých modelů s motory Bosch, Yamaha, Brose, Bafang, či Shimano). Takto lze dosáhnout vyšší rychlost, počítejte však s tím, že takový kolo s vypnutým omezovačem nesmíte provozovat na veřejných komunikacích.
Na Cestakbydleni.cz: by vás mohlo zajímat i:
- Elektrické koloběžky – velké srovnání + kompletní porovnání poradce
- Vybíráme nosič kol – na tažné, zadní dveře i střechu
- Vybíráme dětskou sedačku na kolo…
- Vybíráme cyklovozík pro děti za kolo…
- Vybíráme nejlepší světlo na kolo…
Zdroje informací a zajímavé odkazy
- https://www.freewheel.co.uk/blog/post/electric-bike-buying-guide
- https://electrek.co/2019/04/18/how-to-buy-first-electric-bicycle/
- https://citymonitor.ai/transport/10-things-you-should-know-about-e-bikes-4565
- http://www.bicyclehistory.net/motorcycle-history/electric-bicycle/
- https://www.cyclist.co.uk/e-bikes
Do testu jsme vybrali Elektrokola pouze z ověřených eshopů
Mohlo by vás zajímat
- Repelenty - až 10 oblíbených přípravků, vyhodnotili jsme jejich účinnost, takto vypadá pořadí
- Vyplatí se koupit paddleboardy Lidl? Podívali jsme se na spolehlivost, kvalitu a cenu
- Lezecký trenažér - co je to, jak funguje a které partie jím procvičíte
- TEST: Která masážní pistole je nejlepší? Nejlepší dopadly inSPORTline a Therabeat
- Vyberáme posilovací věž: 11 modelů v testu 2024, recenze chválí inSPORTline, Acra a Duvlan
- Vybíráme nejlepší dětské smart hodinky i s GPS 2024 (7 recenzi)
- Vybíráme veslovací trenažér: 11 modelů v testu 2024, recenze chválí inSPORTline a Domyos
- Kterou vibrační plošinu / VibroGym si vybrat? Porovnali jsme 6 aktuálních modelů
- Vybíráme běžecký pás: 9 modelů v testu 2024, recenze chválí hlavně inSPORTline, Domyos a Gymbit
- Vyberáme orbitrek: 15 eliptických trenažérů v testu 2024, recenze chválí inSPORTline a Hop-Sport